Statut
Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Koluszkach
Podstawę prawną opracowania niniejszego statutu stanowią:
1) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 z późn. zm.),
2) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 z późn. zm.),
3) Ustawa z dnia 7 września 1999 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2198 z późn. zm.),
4) Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1189 z późn. zm.),
5) Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1257),
6) Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1666 z późn. zm.),
7) Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2077),
8) Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 922),
9) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 199 z późn. zm.),
10) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1647),
11) Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1578),
12) Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1652),
13) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1591),
14) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2017 r. poz. 1635),
15) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2017 r. poz. 1656),
16) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1743),
17) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 1646),
18) Regulamin Rady Pedagogicznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Koluszkach.
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Poradnia nosi nazwę: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Koluszkach.
2. Adres siedziby Poradni: 95-040 Koluszki, ul. Korczaka 5.
3. Poradnia realizuje swoje zadania również w ramach wyodrębnionych stanowisk pracy.
4. Poradnia używa pieczęci z napisem:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Koluszkach
95-040 Koluszki, ul. Korczaka 5
tel./fax 44 714-14-54
NIP 833-13-20-694 REGON 001045855
5. Poradnia jest jednostką budżetową.
6. Korzystanie z pomocy udzielanej przez Poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne.
§ 2
Organem prowadzącym Poradnię jest Powiat Łódzki Wschodni.
§ 3
Nadzór pedagogiczny nad Poradnią sprawuje Łódzki Kurator Oświaty.
§ 4
1. Poradnia swoim działaniem obejmuje teren Powiatu Łódzkiego Wschodniego, w tym:
1) Miasta i Gminy Koluszki,
2) Miasta i Gminy Tuszyn,
3) Miasta i Gminy Rzgów,
4) Gminy Andrespol,
5) Gminy Brójce,
6) Gminy Nowosolna.
2. Pracownicy Poradni w ramach wyodrębnionych stanowisk pracy obejmują swoim działaniem w wyznaczonym zakresie teren:
1) Miasta i Gminy Tuszyn,
2) Miasta i Gminy Rzgów.
ROZDZIAŁ III
CELE I ZADANIA PORADNI
§ 5
Celem Poradni jest udzielanie dzieciom od momentu urodzenia i młodzieży, pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży oraz wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
§ 6
1. Do zadań Poradni należy w szczególności:
1) Diagnozowanie dzieci i młodzieży, w szczególności w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu.
2) Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
3) Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych.
4) Organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
2. Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest w szczególności:
a) wydanie opinii,
b) wydanie orzeczeń o potrzebie: kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży,
c) objęcie dzieci i młodzieży albo dzieci oraz rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
d) wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami.
3. Poradnia wydaje opinie w sprawach określonych w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i poz. 949), w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2016 r. poz. 1666, poz. 2138, i poz. 2255 oraz z 2017 r. poz. 60 i poz. 962) oraz w przepisach wydanych na podstawie tych ustaw.
4. Poradnia może wydawać opinie także w innych sprawach, związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.
5. Poradnia wydaje opinie na pisemny wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia, w terminie nie dłuższym niż 30 dni, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach w terminie nie dłuższym niż 60 dni, od dnia złożenia wniosku.
6. Opinia Poradni zawiera:
a) oznaczenie poradni wydającej opinię,
b) numer opinii,
c) datę wydania opinii,
d) podstawę prawną wydania opinii,
e) imię i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia, jego numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL - serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, nazwę i adres odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki oraz oznaczenie odpowiednio oddziału przedszkolnego w przedszkolu, oddziału w szkole lub grupy wychowawczej w placówce, do której dziecko albo pełnoletni uczeń uczęszcza,
f) określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia oraz opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie dziecka albo pełnoletniego ucznia, w odniesieniu do problemu zgłaszanego we wniosku o wydanie opinii,
g) stanowisko w sprawie, której dotyczy opinia, oraz szczegółowe jego uzasadnienie,
h) wskazania dla nauczycieli dotyczące pracy z dzieckiem albo pełnoletnim uczniem,
i) wskazania dla rodziców dotyczące pracy z dzieckiem albo wskazania dla pełnoletniego ucznia, które powinien stosować w celu rozwiązania zgłaszanego problemu,
j) imiona i nazwiska oraz podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię,
k) podpis dyrektora Poradni lub wyznaczonego przez organ prowadzący pracownika zastępującego dyrektora w czasie jego nieobecności.
7. Na pisemny wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia, Poradnia przekazuje kopię opinii do przedszkola, szkoły lub placówki, do której uczęszcza dziecko lub pełnoletni uczeń.
8. Na pisemny wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia, Poradnia wydaje informację o wynikach diagnozy przeprowadzonej w Poradni.
9. Rodzic lub pełnoletni uczeń może dołączyć do wniosku posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich, a także opinię nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole lub placówce.
10. Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, na wniosek Poradni rodzic dziecka przedstawia zaświadczenie lekarskie o jego stanie zdrowia a pełnoletni uczeń - zaświadczenie lekarskie o swoim stanie zdrowia, zawierające informację niezbędne do wydania opinii.
11. Poradnia może zwrócić się do dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki, do której dziecko lub pełnoletni uczeń uczęszcza, o wydanie opinii nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów w celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych dziecka lub pełnoletniego ucznia. Poradnia informuje o tym osobę składającą wniosek.
12. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom polega w szczególności na:
1) Prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin,
2) Udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,
3) Udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.
4) Pomoc, o której mowa w ust. 12 jest udzielana w szczególności w formie:
a) indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży.
b) grup wsparcia,
c) prowadzenia mediacji,
d) interwencji kryzysowej,
e) warsztatów,
f) porad i konsultacji,
g) wykładów i prelekcji,
h) działalności informacyjno-szkoleniowej sieci współpracy,
i) terapii rodziny.
13 Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych, polega w szczególności na:
1) Udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom, pomocy w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym rozpoznawaniu ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I-III szkoły podstawowej,
b) planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno - zawodowego,
c) rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów.
2) Współpracy z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu i organizowaniu przez te placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
3) Współpracy, na pisemny wniosek dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki lub rodzica dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego, w określeniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego,
4) Udzielaniu nauczycielom, wychowawcom lub specjalistom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych,
5) Podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży,
6) Prowadzeniu edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli.
7) Udzielaniu, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom.
8) Zadania, o których mowa w punkcie 3, Poradnia realizuje w szczególności w formie:
a) porad i konsultacji,
b) udziału w spotkaniach nauczycieli, wychowawców i specjalistów,
c) udziału w zebraniach rad pedagogicznych,
d) warsztatów,
e) grup wsparcia,
f) wykładów i prelekcji,
g) prowadzenia mediacji,
h) interwencji kryzysowej,
i) działalności informacyjno-szkoleniowej,
j) organizowania i prowadzenia sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń.
§ 7
1. Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek, polega na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy przedszkola, szkoły lub placówki w zakresie:
1) wynikającym z kierunków realizacji przez Łódzkiego Kuratora Oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zgodnie z art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty,
2) wymagań stawianych wobec przedszkoli, szkół i placówek, których wypełnianie jest badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny w procesie ewaluacji zewnętrznej, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 44 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe,
3) realizacji podstaw programowych,
4) rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczania i wychowania,
5) analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników egzaminów, o których mowa w art. 3 pkt 21, 21c i 21d ustawy o systemie oświaty;
6) potrzeb zdiagnozowanych na podstawie analizy wyników i wniosków, o których mowa w pkt 5,
7) innych potrzeb wskazanych przez przedszkole, szkołę lub placówkę.
2. Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek obejmuje:
1) pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki;
2) ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki;
3) zaplanowanie form wspomagania i ich realizację;
4) wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.
§ 8
Pracownicy pedagogiczni Poradni zobowiązani są do realizacji swoich zadań statutowych również poza Poradnią (w szkołach, placówkach, a także w środowisku rodzinnym dziecka). Zakres tych zadań określa dyrektor Poradni.
§ 9
Pracownicy Poradni realizują swoje zadania w następujących działach pracy Poradni:
1) Opieka nad dzieckiem w wieku 0-3 r.ż.,
2) Opieka nad dziećmi w wieku przedszkolnym.
3) Wspieranie rozwoju dziecka przygotowującego się do podjęcia nauki w szkole,
4) Opieka nad dzieckiem w wieku szkolnym,
5) Zapobieganie i przeciwdziałanie niepowodzeniom szkolnym uczniów klas I-III,
6) Zapobieganie i przeciwdziałanie niepowodzeniom szkolnym uczniów klas IV-VIII i III etapu edukacyjnego,
7) Praca z dziećmi zagrożonymi niedostosowaniem społecznym i ich rodzinami,
8) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom,
9) Profilaktyka niedostosowania społecznego i trudności wychowawczych,
10) Opieka nad dzieckiem niepełnosprawnym ruchowo,
11) Opieka logopedyczna,
12) Orientacja i doradztwo zawodowe.
§ 10
1. W Poradni organizowane są i działają zespoły orzekające, wydające orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
2. Zespoły orzekające w Poradni są organizowane i działają na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych. (Dz. U. poz. 1743).
3. Orzeczenia i opinie dla dzieci i uczniów niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących i z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, wydają zespoły działające w poradniach wskazanych przez Łódzkiego Kuratora Oświaty, za zgodą organów prowadzących te poradnie.
4. Zespół powołuje Dyrektor Poradni.
5. W skład zespołu orzekającego wchodzą:
1) Dyrektor Poradni lub upoważniona przez niego osoba - jako przewodniczący zespołu,
2) psycholog,
3) pedagog,
4) lekarz,
5) w skład zespołu mogą wchodzić inni specjaliści, jeśli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.
6. Pracą zespołu kieruje jego przewodniczący.
7. W posiedzeniach zespołu, z głosem doradczym, mogą uczestniczyć:
1) na wniosek przewodniczącego zespołu i za zgodą rodzica dziecka lub ucznia lub za zgodą pełnoletniego ucznia:
a) nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści, prowadzący zajęcia z dzieckiem lub uczniem w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce,
b) asystent nauczyciela lub osoby niebędącej nauczycielem lub asystent wychowawcy świetlicy, o których mowa w art. 15 ust. 7 ustawy Prawo oświatowe,
c) pomoc nauczyciela,
d) asystent edukacji romskiej,
- wyznaczeni przez ich dyrektora;
2) na wniosek lub za zgodą rodzica dziecka lub ucznia lub na wniosek lub za zgodą pełnoletniego ucznia - inne osoby, w szczególności psycholog, pedagog, logopeda, lekarz lub specjalista inni niż wymienieni w ust. 5 pkt 2-5.
8. Rodzice dziecka lub ucznia lub pełnoletni uczeń mają prawo uczestniczyć w posiedzeniu zespołu i przedstawić swoje stanowisko.
9. Osoby biorące udział w posiedzeniu zespołu są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu, które mogą naruszać dobra osobiste dziecka lub ucznia, rodziców dziecka lub ucznia, osób wchodzących w skład zespołu oraz osób, o których mowa w ust. 7.
10. Zespoły wydają orzeczenia i opinie na pisemny wniosek rodzica dziecka lub ucznia lub na pisemny wniosek pełnoletniego ucznia.
11. Jeżeli wniosek o wydanie orzeczenia lub opinii został złożony do zespołu niewłaściwego do jego rozpatrzenia, przewodniczący zespołu niezwłocznie przekazuje wniosek do poradni, w której działa zespół właściwy do rozpatrzenia wniosku, zawiadamiając o tym wnioskodawcę.
12. Jeżeli z treści wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii wynika, że nie dotyczy on wydania orzeczenia lub opinii, albo jest złożony przez osobę nieuprawnioną, przewodniczący zespołu niezwłocznie zwraca wniosek wraz z wyjaśnieniem przyczyny zwrotu wniosku oraz informacją o możliwym sposobie załatwienia sprawy.
13. Wnioskodawca składa jeden wniosek w przypadku potrzeby wydania dziecku lub uczniowi:
1) dwóch rodzajów orzeczeń albo
2) orzeczenia i opinii, albo
3) dwóch rodzajów orzeczeń i opinii.
14. W przypadku nieuwzględnienia wniosku o wydanie orzeczenia, Zespół wydaje orzeczenie odmowne, stwierdzające, że nie zachodzi odpowiednia potrzeba kształcenia specjalnego, potrzeba zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, potrzeba indywidualnego nauczania albo orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.
15. W przypadku nieuwzględnienia wniosku o wydanie opinii zespół wydaje opinię stwierdzającą, że nie zachodzi potrzeba objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju.
16. Z posiedzenia Zespołu sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący i członkowie Zespołu.
17. Orzeczenie oraz opinię przygotowuje członek Zespołu wyznaczony przez przewodniczącego, a podpisuje przewodniczący Zespołu.
18. Orzeczenie albo opinię doręcza się rodzicom (prawnym opiekunom) dziecka w trzech egzemplarzach, w terminie 14 dni od dnia posiedzenia Zespołu.
19. Orzeczenie odmowne doręcza się w jednym egzemplarzu.
20. Wnioskodawca na swój wniosek może otrzymać odpis orzeczenia lub opinii.
21. Rodzice (prawni opiekunowie) dziecka mogą wnieść odwołanie od orzeczenia do Łódzkiego Kuratora Oświaty za pośrednictwem Zespołu, który wydał orzeczenie, w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia.
22. Jeżeli Zespół uzna, że odwołanie zasługuje w całości na uwzględnienie, uchyla zaskarżone orzeczenie i wydaje nowe.
23. Od nowego orzeczenia służy wnioskodawcy odwołanie.
24. Zespół jest obowiązany przesłać odwołanie wraz z aktami sprawy Łódzkiemu Kuratorowi Oświaty w terminie 14 dni od dnia, w którym otrzymał odwołanie, jeżeli w tym terminie nie wydał nowego orzeczenia.
25. Od decyzji wydanej przez Łódzkiego Kuratora Oświaty odwołanie nie przysługuje.
§ 11
1. Teren działania Poradni określa organ prowadzący.
2. Poradnia udziela pomocy uczniom, ich rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania Poradni.
3. W przypadku dzieci nieuczęszczających do przedszkola lub szkoły oraz ich rodziców, pomocy udziela poradnia właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
4. Na podstawie porozumienia zawartego między organami prowadzącymi poradnie, Poradnia może udzielać pomocy uczniom, ich rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek niemających siedziby na terenie działania Poradni oraz niezamieszkałym na terenie działania Poradni dzieciom, które nie uczęszczają do przedszkola lub szkoły, i ich rodzicom.
5. Poradnia realizuje zadania przy pomocy specjalistów: psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych.
6. Zadania Poradni, w zależności od potrzeb, mogą być realizowane również przy pomocy innych specjalistów, w szczególności lekarzy, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom.
§ 12
1. Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w Poradni także przez wolontariuszy, którzy wspierają realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej świadczonej przez Poradnię.
2. Wolontariuszem w Poradni może być osoba pełnoletnia, która nie była skazana za umyślne przestępstwo i przeciwko której nie toczy się postępowanie karne.
3. Dyrektor Poradni informuje wolontariusza o specyfice pracy Poradni i konieczności zachowania tajemnicy w sprawach dotyczących dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli korzystających z pomocy Poradni.
4. Dyrektor Poradni zawiera z wolontariuszem porozumienie określające:
1) zakres, sposób i czas wykonywania przez wolontariusza zadań;
2) czas trwania porozumienia;
3) zobowiązanie wolontariusza do wykonywania zadań we współpracy ze specjalistami Poradni
4) postanowienie o możliwości rozwiązania porozumienia.
ROZDZIAŁ IV
ORGANY PORADNI
§ 13
Organami Poradni są:
1) Dyrektor,
2) Rada Pedagogiczna.
§ 14
1. Poradnią kieruje Dyrektor, któremu funkcję tę powierza i odwołuje organ prowadzący Poradnię.
2. Dyrektor poradni w szczególności:
1) kieruje działalnością Poradni oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
2) sprawuje nadzór pedagogiczny,
3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
4) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji,
5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Poradni zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Poradni,
6) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Poradnię,
7) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych,
8) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych,
9) stwarza warunki do działania w Poradni: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej Poradni,
3. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych pracowników pedagogicznych, administracyjnych i obsługi. W szczególności decyduje w sprawach:
1) zatrudnienia i zwalniania pracowników,
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych pracownikom,
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla wszystkich pracowników.
4. Na czas nieobecności Dyrektora Poradni zastępstwo za niego pełni nauczyciel wyznaczony uchwałą Zarządu Powiatu Łódzkiego - Wschodniego.
§ 15
1. Kolegialnym organem Poradni w zakresie realizacji jej statutowych zadań jest Rada Pedagogiczna, której członkami są wszyscy pracownicy pedagogiczni Poradni.
2. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Poradni.
3. Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w połowie i na zakończenie roku szkolnego oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy Dyrektora Poradni, organu prowadzącego Poradnię albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
4. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich zgodnie z regulaminem Rady.
5. Dyrektor Poradni przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności placówki.
6. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzenie planu pracy Poradni,
2) podejmowanie uchwał w istotnych sprawach działalności Poradni,
3) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego pracowników placówki,
4) podejmowanie innych działań, które nie należą do kompetencji Dyrektora Poradni.
7. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy Poradni, w tym tygodniowy rozkład zajęć,
2) projekt planu finansowego Poradni,
3) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4) propozycje Dyrektora w sprawach przydziału pracownikom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego.
8. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu Poradni oraz jego zmian i go zatwierdza.
9. Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska Dyrektora.
10. W przypadku określonym w ust. 9 organ upoważniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku Radę Pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
11. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
12. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
13. Pracownicy pedagogiczni są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste klientów Poradni lub ich rodziców, a także pracowników pedagogicznych i innych pracowników Poradni.
14. W przypadku zaistnienia konfliktu między Dyrektorem Poradni a członkami Rady Pedagogicznej, Dyrektor Poradni powołuje zespół do rozstrzygnięcia tego konfliktu. Od wyniku ustalonego przez zespół, strony mogą odwołać się do organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny w zależności od tego, w czyjej kompetencji leży sprawa sporna.
15. Szczegółowe zasady funkcjonowania Rady Pedagogicznej oraz jej współpracy z Dyrektorem Poradni określa Regulamin działalności Rady Pedagogicznej.
ROZDZIAŁ V
STRUKTURA I ORGANIZACJA PRACY PORADNI
§ 16
1. Poradnia działa w ciągu całego roku, jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
2. Dzienny czas pracy Poradni ustala Dyrektor Poradni w porozumieniu z organem prowadzącym.
3. Obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych pracowników pedagogicznych wynosi 40 godzin, z czego 20 godzin obejmuje czas przeznaczony na bezpośrednią pracę z dziećmi i młodzieżą, rodzicami, nauczycielami, prowadzoną w Poradni i poza jej siedzibą.
4. Zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym i inne, realizowane są poza tygodniowym, obowiązkowym wymiarem zajęć dydaktycznych.
§ 17
1. Szczegółową organizację działania Poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Poradni, opracowany przez Dyrektora po zasięgnięciu, wydanej w terminie do dnia 19 kwietnia danego roku, opinii zakładowych organizacji związkowych będących jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu przepisów o Radzie Dialogu Społecznego albo jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych wchodzących w skład organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu przepisów o Radzie Dialogu Społecznego, zrzeszających nauczycieli
2. Zaopiniowany przez zakładowe organizacje związkowe arkusz, Dyrektor przekazuje w terminie do 21 kwietnia danego roku organowi prowadzącemu.
3. Organ prowadzący, po uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, zatwierdza arkusz w terminie do 29 maja danego roku.
4. Arkusz organizacji Poradni zawiera dane dotyczące w szczególności:
1) ilości pracowników Poradni,
2) ilości pracowników pedagogicznych Poradni,
3) terenu działania Poradni,
4) ogólnej liczby godzin zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
§ 18
1. Poradnia realizuje zadania przy pomocy specjalistów: psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych.
2. Zadania Poradni, w zależności od potrzeb, mogą być realizowane również przy pomocy innych specjalistów, w szczególności lekarzy, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom.
§ 19
Osoby, o których mowa w § 18, realizują zadania Poradni również poza Poradnią, w szczególności w przedszkolu, szkole i placówce oraz środowisku rodzinnym dzieci i młodzieży.
§ 20
Poradnia realizuje zadania, współdziałając z innymi poradniami, a także przedszkolami, szkołami i placówkami oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom.
§ 21
1. Poradnia zatrudnia pracowników administracji i obsługi do prowadzenia sekretariatu i utrzymywania w porządku pomieszczeń Poradni.
2. Liczbę pracowników pedagogicznych Poradni, w zależności od zadań określonych w jej statucie, potrzeb środowiska oraz terenu działania, ustala, na wniosek Dyrektora, organ prowadzący Poradnię.
3. Liczbę pracowników administracji i obsługi ustala na wniosek Dyrektora organ prowadzący Poradnię.
4. Szczegółowy zakres zadań poszczególnych pracowników określa Dyrektor Poradni w przydziale czynności, uwzględniając cele i zadania Poradni oraz możliwości kadrowe i finansowe Poradni.
§ 22
1. Pracownicy Poradni prowadzą indywidualną terapię:
1) psychologiczną - dzieci i młodzieży z zaburzeniami emocjonalnymi, zaburzeniami zachowania, przeżywającymi trudności i kryzysy rozwojowe, dzieci i młodzieży z grup wysokiego ryzyka i rodzin, dysfunkcyjnych, w tym dzieci doświadczających i obserwujących przemoc domową,
2) pedagogiczną - dzieci z parcjalnymi deficytami, opóźnieniami rozwojowymi, dzieci z zaburzeniami o charakterze dysleksji,
3) logopedyczną,
4) zajęcia z socjoterapii,
5) zajęcia fizjoterapeutyczne.
2. Prowadzone są takie formy wsparcia jak:
1) udzielanie porad nauczycielom, rodzicom, młodzieży i dzieciom objętych specjalistyczną opieką Poradni oraz innym osobom zgłaszającym się o pomoc w sprawie dzieci i młodzieży,
2) prowadzenie zajęć warsztatowych dla dzieci i rodziców z zakresu komunikowania się, rozwiązywania konfliktów i innych umiejętności interpersonalnych w szkołach i na terenie Poradni,
3) prowadzenie zajęć profilaktycznych, w tym realizowania programów profilaktyki zagrożeń rozwojowych dzieci i młodzieży w szkołach i na terenie Poradni,
4) wczesna stymulacja rozwoju dziecka,
5) poradnictwo dla uczniów i rodziców pod kątem wyboru zawodu i szkoły poprzez: spotkania z uczniami ostatnich klas gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, realizację warsztatów zawodoznawczych oraz uczących aktywnego poszukiwania pracy (w szkołach) oraz badania i porady indywidualne w Poradni, spotkania z rodzicami w szkołach,
6) pomoc konsultacyjno-edukacyjna dla rodziców i nauczycieli w zakresie ich działań wychowawczych i dydaktycznych,
7) udzielanie konsultacji i współpraca z innymi instytucjami działającymi na rzecz wszechstronnego rozwoju dziecka oraz wspierającymi funkcje rodziny i szkoły.
3. Pracownicy pedagogiczni realizują swoje zadania w siedzibie placówki jak i poza nią: w przedszkolach, szkołach, placówkach oświatowo-wychowawczych i w środowisku dzieci i młodzieży, w tym w środowisku rodzinnym.
4. Poradnia zapewnia pomoc dzieciom i młodzieży dostosowując metody i sposoby oddziaływań do ich wieku i możliwości rozwojowych, z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
1) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę w czasie pobytu dziecka w gabinetach poradni,
2) zapewnia pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym, szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
3) stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy.
5. Nauczyciel Poradni podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
6. Dyrektor Poradni jest zobowiązany z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone.
7. Pracownicy pedagogiczni są zobowiązani do:
1) przestrzegania tajemnicy zawodowej,
2) uzyskiwania akceptacji rodziców do wszelkich działań mających na celu udzielanie właściwej pomocy dzieciom i młodzieży,
3) obiektywnego stosunku do dzieci i młodzieży, wobec których podejmowane są działania statutowe, a szczególności nie uzależniania stosowanej pomocy od własnych przekonań politycznych czy religijnych,
4) udzielania pomocy merytorycznej osobom pracującym z dziećmi i młodzieżą,
5) współpracy z placówkami oświatowymi,
6) przestrzegania regulaminów i zarządzeń obowiązujących w Poradni,
7) podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
8) wzbogacania warsztatu pracy oraz wnioskowania o jego modernizację lub uzupełnienie,
9) prezentowania właściwej postawy etycznej,
10) prawidłowego prowadzenia dokumentacji merytorycznej.
8. Pracownicy pedagogiczni mają prawo do:
1) współdecydowania o celach i zadaniach Poradni jako członek Rady Pedagogicznej,
2) decydowania o doborze metod stosowanych w realizowanych przez siebie zadaniach,
3) korzystania w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora Poradni, Rady Pedagogicznej oraz wyspecjalizowanych placówek naukowo-szkoleniowych.
9. Pracownicy pedagogiczni odpowiadają służbowo przed Dyrektorem Poradni za:
1) poziom pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej w odniesieniu do dzieci i młodzieży;
2) stan warsztatu pracy, sprzętu i urządzeń oraz środków dydaktycznych, które mu powierzono;
3) zniszczenie lub stratę elementów majątku i wyposażenia placówki, przydzielonych mu przez Dyrektora;
4) prawidłowość prowadzonej dokumentacji.
§ 23
Dyrektor Poradni, za zgodą organu prowadzącego Poradnię, może utworzyć stanowisko wicedyrektora oraz, w zależności od potrzeb, inne stanowiska kierownicze.
ROZDZIAŁ VI
DOKUMENTACJA PORADNI
§ 24
1. Poradnia prowadzi dokumentację, o której mowa w przepisach Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 1646):
1) dzienniki innych zajęć niż zajęcia wpisywane odpowiednio do dziennika zajęć przedszkola, dziennika lekcyjnego, dziennika zajęć w świetlicy oraz dziennika zajęć, jeżeli jest to uzasadnione koniecznością dokumentowania przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej, w szczególności zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia odpowiednio dzieci, uczniów, słuchaczy lub wychowanków,
2) dziennik prowadzony przez pedagoga, psychologa, logopedę, doradcę zawodowego, terapeutę pedagogicznego lub innego specjalistę zatrudnionego w placówce, do którego wpisuje się tygodniowy rozkład zajęć, zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach, w tym informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi współdziałał przy wykonywaniu swoich zadań, oraz imiona i nazwiska dzieci, uczniów, słuchaczy lub wychowanków, objętych różnymi formami pomocy, w szczególności pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
3) indywidualne teczki, dla każdego dziecka, ucznia, słuchacza lub wychowanka objętego odpowiednio kształceniem specjalnym lub pomocą psychologiczno-pedagogiczną, zawierające dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę, doradcę zawodowego, terapeutę pedagogicznego, lekarza oraz innego specjalistę, a także indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne, o których mowa w art. 127 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, oraz indywidualne programy zajęć,
2. Poradnia prowadzi dokumentację, o której mowa w przepisach Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 199 z późn. zm.):
1) wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy poradni, zawierający numer nadany przez poradnię przy zgłoszeniu, imię (imiona) i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia, jego datę urodzenia, numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość oraz adres zamieszkania;
2) rejestr wydanych opinii i rejestr wydanych orzeczeń, zawierający numer opinii lub orzeczenia oraz datę ich wydania.
3. Dokumentację, o której mowa w ust. 1 pkt 1 - 3, za zgodą organu prowadzącego, może być prowadzona także w postaci elektronicznej.
4. Prowadzenie dokumentacji elektronicznej, wymaga:
1) zachowania selektywności dostępu do danych stanowiących dziennik elektroniczny,
2) zabezpieczenia danych stanowiących dziennik elektroniczny przed dostępem osób nieuprawnionych,
3) zabezpieczenia danych stanowiących dziennik elektroniczny przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub utratą,
4) rejestrowania historii zmian i ich autorów,
5) umożliwienia bezpłatnego wglądu rodzicom do dziennika elektronicznego, w zakresie dotyczącym ich dzieci.
5. System informatyczny służący do prowadzenia dokumentacji elektronicznej powinien umożliwiać eksport danych do formatu XML oraz sporządzanie w postaci papierowej dokumentacji.
6. Poradnia prowadzi również inną dokumentację, o której mowa w odrębnych przepisach prawa.
ROZDZIAŁ VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 25
1. Gospodarka finansowa Poradni oparta jest na przepisach powszechnie obowiązującego prawa finansowego.
2. Podstawą działalności Poradni jest zatwierdzony roczny plan finansowy obejmujący jej dochody i wydatki.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Koluszkach