Główne kierunki działania Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Koluszkach
Poradnia powstała na terenie Koluszek w maju 1977 Roku.
Poradnia jest Placówką Przyjazną dziecku, Rodzinie, Szkole. Otwartą na współpracę ze środowiskiem lokalnym. Głównym celem Poradni jest Dobro Dziecka i Osób korzystających z naszych Usług: Rodziców, Nauczycieli, wychowawców, pedagogów, a także Wszystkich, którzy Mają bezpośredni wpływ na Rozwój Dziecka, JEGO wychowanie i Nauczanie.
Kompetentni Specjaliści – psycholodzy, pedagodzy, socjoterapeuci, logopedzi, neurologopedzi, doradca zawodowy, rehabilitant ruchowy realizują zadania poradni wspierające Rozwój Dziecka na każdym etapie poprzez:
Pracownicy Poradni w sposób ciągły wzbogacają swoje kompetencje poprzez doskonalenie zawodowe, co pozwala poszerzać ofertę Poradni w odpowiedzi na systematyczne rozpoznawanie potrzeb Klientów.
Pracowników Poradni charakteryzuje rzetelność, odpowiedzialność, szczególna dbałość o poczucie bezpieczeństwa Klientów Poradni – zachowanie zasady poufności, ochrony gromadzonych informacji.
Specjaliści Poradni dążą do:
Wysokiej Jakości osiągania stawianych diagnoz, opiniowania w sprawach Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej i orzekania do odpowiednich form Kształcenia,
objęcia opieką Dziecka niepełnosprawnego od momentu narodzin do ukończenia Edukacji,
objęcia różnorodną terapia Jak największej Grupy dzieci i Młodzieży z problemami w edukacji i zaburzeniami w funkcjonowaniu społeczno-emocjonalnym,
prowadzenia Działań profilaktycznych dotyczących różnorodnych uzależnień,
Udzielanie Wsparcia przedszkolom, szkołom, placówkom oświatowym w zakresie wdrażania Zadań wskazanych w rozporządzeniach dotyczących Nowych Specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i Młodzieży,
pomoc w wyborze kierunku Kształcenia i zawodu,
Wspomagania wychowawczej i edukacyjnej funkcji Rodziny.
Główne Kierunki działania Poradni:
I. Podnoszenie Jakości Zarządzania i Organizacji Pracy w placówce.
Rozpoznawanie potrzeb w zakresie Doskonalenia Zawodowego rady pedagogicznej i poszczególnych Pracowników.
Poszerzenie oferty Zajęć Specjalistycznych z uwzględnieniem potrzeb Szkół i Placówek Oświatowych.
Aktywizowanie Pracowników do zdobywania Nowych kwalifikacji Zawodowych uwzględniających specyfikę pracy z dziećmi o Specjalnych potrzebach edukacyjnych w Tym w zakresie wczesnego Wspomagania.
Aktywizacja współpracy ze stowarzyszeniami i fundacjami działającymi na Rzecz dzieci, Młodzieży i Ich Rodziców.
Zapewnianie warunków do sprawnej Realizacji Zadań statutowych placówki gwarantujących dostępność Infrastruktury (Przystosowanie gabinetów, poczekalni, sekretariatu, parkingu, podjazdu dla Osób Niepełnosprawnych i oznakowań Informacyjnych).
Dbanie o wysoki poziom usług w zakresie udzielanej Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej (dalsze doposażenie warsztatu pracy w testy Psychologiczne, Pedagogiczne, logopedyczne i inne narzędzia wykorzystywane w diagnozie wielospecjalistycznej, programy komputerowe i Pomoce niezbędne do prowadzenia Różnych form Terapii, śledzenie Nowości wydawniczych, gromadzenie literatury fachowej ).
II. Podnoszenie standardów udzielanej Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej wynikających z Realizacji Zadań statutowych poradni.
Realizacja szerokiego zakresu Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej uwzględniającej Potrzeby dzieci, ich Rodziców i Nauczycieli, w zakresie:
diagnozowania poziomu Rozwoju, potrzeb i Możliwości, zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych,
Wspomagania dzieci i Młodzieży odpowiednio do Ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz Możliwości psychofizycznych (w Tym szczególnie uzdolnionych, Niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie LUB zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z trudnościami w uczeniu SIę, W Tym ZE specyficznymi trudnościami w uczeniu SIĘ, z zaburzeniami Komunikacji językowej, z zaburzeniami w Rozwoju emocjonalno – społecznym, z chorobami przewlekłymi)
prowadzenia Terapii dzieci w zależności od rozpoznanych potrzeb oraz wspomaganie Ich Rodzin obejmującej:
terapię Psychologiczną dla Dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi i somatyczno-wegetatywnymi, Dzieci z zaburzeniami adaptacyjno – społecznymi, praca z rodzicami wspierająca rodzinę w sytuacji konfliktowej LUB kryzysowej,
terapię Pedagogiczną dla Dzieci z obniżoną dojrzałością funkcji percepcyjno-motorycznych, Dzieci z trudnościami w nauce czytania i pisania, dysleksją, dysortografią i innymi trudnościami w nauce,
terapię logopedyczną i neurologopedyczną dla Dzieci z wada wymowy, dzieci jąkających SIĘ, dzieci autystycznych, Dzieci z innymi zaburzeniami o podłożu neurologicznym,
Zajęcia socjoterapeutyczne dla Dzieci z zaburzeniami Zachowania, prowadzonych w formie Zajęć grupowych,
rehabilitację ruchową dla Dzieci z wadami rozwojowymi, realizowaną w Bardzo dobrze wyposażonym gabinecie.
wspomaganie Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi LUB ZE ZMIANą Środowiska edukacyjnego, w Tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą,
pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu Indywidualnych Możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci,
Doradztwo Zawodowe oraz pomoc w wyborze kierunku Kształcenia,
podejmowanie Działań z zakresu Profilaktyki uzależnień (alkohol, środki psychoaktywne, dopalacze, internet) i innych Problemów Dzieci, W Tym Udzielanie Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej Dzieciom z grup ryzyka oraz Ich rodzicom i nauczycielom,
Diagnoza i terapia Dziecka od 0 do 3 roku życia w ramach Zespołu ds. Małego Dziecka
Współpraca ZE szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu SIĘ, W Tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu SIĘ u uczniów Klas I-III Szkoły Podstawowej, W TYM Pomoc w zakresie:
organizowania i prowadzenia wstępnej, objawowej diagnozy pedagogicznej,
Współpraca ze szkołami i placówkami Przy opracowywaniu i realizowaniu Indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, Dla Dzieci Niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie i Organizacji Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej w szkołach i placówkach Publicznych (zgodnie z potrzebami wynikającymi z przyznanych orzeczeń i Opinii)
wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji Szkoły lub placówki,
W tym udzielanie nauczycielom Pomocy w rozwiązywaniu Problemów Dydaktyczno-wychowawczych (udział w spotkaniach z rodzicami, W zespołach interwencyjno – mediacyjnych, w Radach Pedagogicznych, Konsultacje Indywidualnych przypadków),
prowadzenie Edukacji dotyczącej Ochrony Zdrowia psychicznego, Wsród dzieci, Rodziców i Nauczycieli (prelekcje, warsztaty, programy profilaktyczno-wychowawcze, materiały informacyjno-szkoleniowe),
Udzielanie, we Współpracy Z placówkami Doskonalenia Nauczycieli, Wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom udzielającym Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w szkołach i placówkach (Konsultacje, poradnictwo).
Stałe monitorowanie efektywności udzielanej Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej (powoływanie Zespołów doRealizacji Zadań zawartych w Planie Nadzoru pedagogicznego, Tworzenie Narzędzi ewaluacyjnych, sprawozdań, opracowywanie raportów, formułowanie wniosków, wprowadzanie zmian).
III. Rozwijanie Współpracy ze środowiskiem lokalnym, instytucjami opiekuńczo-wychowawczymi, ośrodkami Doskonalenia Nauczycieli mającej na celu Lepsze rozpoznanie i zaspokojenie potrzeb Osób korzystających z Pomocy poradni.
Dbanie o pozytywny wizerunek placówki w Środowisku lokalnym (ścisła Współpraca ZE szkołami, placówkami oświatowymi oraz organizacjami i stowarzyszeniami działającymi na Rzecz dzieci, Rodziny i Środowiska).
Promocja poradni (Opracowanie Materiałów informacyjno – edukacyjnych dla Rodziców i Nauczycieli, uaktualnianie strony internetowej i folderu poradni, Współpraca z lokalnymi mediami, organizowanie dni Otwartych dla uczniów, współudział w akcjach promujących Działalność Oświatową i pomoc Psychologiczno – Pedagogiczną organizowanych przez władze Miejskie).
Współpraca z uczelniami wyższymi w zakresie realizowania Praktyk Studenckich zapoznających ze specyfiką pracy placówki.
Rejestr zmian
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 26 sierpnia 2020 10:46
Dokument wprowadzony do BIP przez: Magdalena Gutkowska
Ilość wyświetleń: 267
27 marca 2025 11:42 (Magdalena Gutkowska) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)